عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «وَ اللَّهِ لَايُحِبُّنَا مِنَ الْعَرَبِ
وَ الْعَجَمِ إِلَّا أَهْلُ الْبُيُوتَاتِ وَ الشَّرَفِ وَ الْمَعْدِنِ، وَ لَا يُبْغِضُنَا
مِنْ هؤُلَاءِ وَ هؤُلَاءِ إِلَّا كُلُّ دَنَسٍ مُلْصَقٍ:
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:
بخدا سوگند دوست ندارد ما را از عرب و عجم مگر
مردمان خانوادهدار و با شرافت و اصيل و ريشهدار،
و دشمن ندارد ما را از اينان و آنان (يعنى از عرب و عجم)
بجز مردمان پست بىفاميل و نژاد.
ج15 کافی ص709
توضیح این حدیث در عکس نوشته های بعد خواهد آمد.
11-در روایت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمده است که محبت ما اهل بیت
را فقط کسانی دارند که دارای اصالت خانوادگی و شرافت نسبی می باشند و
دشمنان ما اهل بیت ، بی اصل و نسب بوده و آلوده و بی شرافت می باشند و
تفسیر این حدیث را می توان از راه علم ژنتیک و وراثت ژنتیکی اثبات نمود
چنانچه قرآن کریم در سوره حضرت نوح در آیه26و27 به این مطلب اشاره دارد.
12-در تفسیر این حدیث شریف می توان به سرّ کلام پیامبراکرم صلی الله علیه و آله
پی برد چنانچه حضرت فرمودند : « از گل کنار زباله دانی پرهیز کنید ».
و وقتی منظور سخن حضرت را پرسیدند آن حضرت فرمودند : « گل کنار زباله دانی
دختر زیبایی است که در خانواده بی دین و بی اصل و نسب رشد
کرده است و دارای تربیت صحیح خداپسندانه نیست .»
13-در مباحث تربیتی ثابت شده که اصالت خانوادگی و
شرافت دینی و اعتقادی بیشتر به مادران برمی گردد
و در درجه دوم پدر نقش مهمی را نیز داراست و اکثر
کسانی که بی اصل و نسب و ظالم و قاتل و جنایتکار
می باشند کسانی هستند که دارای مادری آراسته
به آداب دینی نبوده اند.
14-در مباحث تربیتی امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند :
«تعجب می کنم از کسی که به فکر غذای جسمانی خود هست
اما به فکر غذای عقل و روح خود نیست »
و حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمودند :
«منظور از غذا ، که قرآن سفارش به آن نموده ، غذای روح است »
یعنی باید دقت در غذای روح و دین و ایمان فرزندان نمود و این
اهمیت در درجه اول به تربیت مادر و پدر و سپس معلمان برمی گردد.
15-مادری که دارای عفت و حیا و پاکی و دینداری نیست فرزند خود را
در دامن ناپاک خود به سمت بی ادبی و بی دینی گرایش می دهد و
حتی نفس او در روح فرزند تأثیر دارد چنانچه مادران باعفت و با اصالت
و متدین و با حیا در دامان خود فرزندانی را تربیت می کنند که مومنان
و در رأس آنها امیرمومنان از آنان راضی می باشند.