شخصیت حضرت جوادالائمه علیه السلام

   

حضرت جوادالائمه علیه السلام  نیازمندیهای معنوی و روحی انسان را در سه عنوان خلاصه فرموده اند:

۱-توفیقات الهی شامل حال انسان شود.

۲-حالتی داشته باشد که به عیوب خود پی ببرد و وجدانش وی را نصیحت کند.

۳-استاد یا رفیقی داشته باشد که او را نصیحت نماید.

حضرت جوادالائمه علیه السلام می فرمایند: «ملاقات و دیدار با دوستان و برادران(خوب) سبب صفای دل و نورانیت آن می گردد و موجب شکوفایی عقل و درایت خواهد گشت گرچه در مدت زمانی کوتاه انجام پذیرد.»

البته واضح است که منظور از دوستان کسانی هستند که ما را از گناه و خیانت و ظلم به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مردم باز می دارند نه کسی که تشویق کننده ما به گناهان و خیانت می باشد.

حضرت می فرمایند : «عزت مومن در بی نیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است با توجه به این روایت ، کسی که طمع به مال و زندگی مردم دارد انسان عزیزی نیست بلکه ذلیل و خوار می باشد و در زمره مومنین و شیعیان اهل بیت علیهم السالم محسوب نمی شود اگر چه به ظاهر ادعاهای تشیّع کند.»

تأثیر مثبت یا منفی گوش دادن به صدا و سخنی بالاتر از دیدن کسی یا مطالعه نمودن مطالبی است و اگر کسی سخنی را می گوید یا خداوند از سخن او راضی است یا شیطان و هر کس سخن کسی را بشنود در حال پرستش اوست و اگر سخنران از خدا بگوید شنوندگان در حال پرستش خداوند هستند و اگر سخنان شیطانی بگوید شنوندگان در حال پرستش شیطان هستند پس شنونده هر سخنی نباشید.

حضرت جوادالائمه علیه السلام می فرمایند: «چنانچه افراد جاهل ساکت باشند مردم دچار اختلاف نمی شوند. »

به نظر می رسد منظور از جاهل کسی است که به موضوعی آگاهی ندارد و و بدون دلیل اظهار نظر می کند و شاید منظور از جاهل کسی است که عارف به خداوند و اولیاء معصوم او نیست چرا که اگر کسی عارف به حضرت حق و اولیاء معصوم الهی باشد از بی معرفتی و جهل رهایی یافته و هیچگاه باعث اختلاف بین مردم نخواهد شد بلکه باعث برکت جامعه می باشد.

حضرت جوادالائمه علیه السلام می فرمایند:
« هر که کار زشتی را تحسین و تأیید کند در (عقاب) آن شریک است.»

در توضیح این حدیث باید گفت که اگر کسی کار زشتی را تأیید کند تناسب و سنخیت با زشتی ها دارد و روح او آلوده به زشتی ها می باشد و با این معیار می توان روح ناسالم را از سالم متمایز کرد.

حضرت جوادالائمه علیه السلام می فرمایند:

«هر که خود را به وسیله خداوند بی نیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر که تقوای الهی را پیشه خود کند خواه ناخواه مورد محبت مردم قرار می گیرد گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.»

با توجه به این حدیث و دلائل محکم عقلی و نقلی ، فقیر الی الله کسی است که بیعت با امام زمان علیه السلام می نماید و از بیعت نمودن با غیر معصوم خودداری می کند و به نظر من آقایان صوفیه که خود را فقیر الی الله می دانند ادعای دروغی نموده اند چون آنها با غیر معصوم بیعت می کنند و او را قطب خود می دانند.

گناهان دارای اثرات تکوینی در دنیا می باشد و مریضی ها و مشکلات مادی و معنوی انسان حتی مرگ آدمی عمدتاً بخاطر اثرات تکوینی و وضعی گناهان است.

از این جهت حضرت جوادالائمه علیه السلام می فرمایند: «فرا رسیدن مرگ انسان ها به جهت معصیت و گناه بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی ، همچنین حیات و زندگی به وسیله نیکی و احسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بی نتیجه.»

آیا خداوند ما را خلق نموده که آزادانه گناه و ظلم نماییم؟ هرگز چنین نیست بلکه خلقت و سعادت ما در دنیا و آخرت مشروط به آن است که بر خلاف نفس اماره عمل کنیم و فقط دستورات الهی (که توسط پیامبر و آل معصوم ایشان علیهم السلام و قرآن کریم به ما رسیده) راعمل نماییم.

از این جهت حضرت جواد الائمه علیه السلام می فرمایند:

«بنده ای حقیقت ایمان را نمی یابد مگر آنکه دین و احکام الهی را در همه جهات بر تمایلات و هواهای نفسانی خود مقدم دارد و کسی هلاک و بدبخت نمی گردد مگر آنکه هواها و خواسته های نفسانی خود را برا احکام الهی مقدم نماید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0:00
0:00