عکس نوشته های امام شناسی و عرفان علوی بخش پنجم

 

 

 

از خصوصیت عارف نمایان و صوفیان دکاندار و مدعیان

عرفان های نوظهور آن است که نسبت به عمل به شرع

مقدس و احکام فقهی بی اعتنا هستند و حرام و حلال و

حجاب و حیا و عفت و غیرت در رفتار آنان دیده نمی شود

بلکه عمل به شریعت را حجاب شیطانی و مانع سلوک می دانند .

 

یکی دیگر از خصوصیت های عرفان علوی در مقام عمل

آن است که انسان عارف نسبت به زیردستان و کارمندان

خود ، مهربان و عادل بلکه ایثارگر است چنانچه در کتاب

« عوالی اللئالی » ج۱ص۲۵۶ آمده است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله

فرمودند : « به زیردستان و کارمندان خود همان غذایی را

بدهید که خودتان می خورید و همان لباسی را بپوشانید که

خودتان می پوشید و به آنها کاری که طاقتش را ندارند

تحمیل نکنید و هر کس به آنها ظلم کند من ، دشمن او

هستم و خداوند از او انتقام خواهد گرفت.

 

یکی دیگر از خصوصیت های عرفان علوی در مقام عمل

آن است که انسان عارف نسبت به همسر خویش با مهر و

محبت است  چنانچه به نقل « عوالی اللئالی » ج۱ص۲۵۶

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « نسبت به

همسر خود اگر مهربان نباشید و مهریه آنان را پرداخت

نکنید و حقوق آنان را ضایع سازید در زمره مسلمانان و

مومنان محسوب نمی شوید.

 

انسانی که شاکله وجودی خود را با عرفان و حکمت اهل بیت علیهم السلام

و قرآن ساخته است آنگاه که از هوش رفته و در حال به

هوش آمدن است باطن خویش را هویدا کرده و بدون آنکه

بتوان نقش بازی کند مشغول ذکر خدا و بیان مطالب عارفانه و

حکیمانه است و معلوم می شود که شاکله و ملکه وجودی

او به نور اهل بیت علیهم السلام نورانی می باشد.

 

استاد و پدرجسمانی و روحانی آیت الله علامه حاج سید

بحرالعلوم میردامادی قدس سره فرمودند که عالم بزرگ

آیت الله سید محمدهادی میلانی را پروفسور برلون

اروپایی جراحی نمود و آن دکتر جراح گفت : ایشان در

حال به هوش آمدن دعای ابوحمزه ثمالی و همچنین آیات

قرآن را تلاوت می کرد و من فهمیدم که دین او دین حق

است که شاکله وجودی اورا به ذکر خداوند نورانی ساخته

و در آن زمان آن دکتر جراح شیعه شد و در مشهدالرضا علیه السلام

از دنیا رفت و به خاک سپرده شد. شماره اول

شماره دوم

پرفسور برلون در ادامه سخن خویش می گوید : زمانی

اسقف کلیسای « کانتر بری » را جراحی کردم و او در

حال بهوش آمدن کلمات زشت و ترانه های کوچه بازاری

و الفاظ رکیک بر زبانش جاری می شد ولی

آیت الله سیدمحمدهادی میلانی در حال بهوش آمدن ذکر

خداوند بر زبان جاری می نمود و حال آنکه هر دو به

ظاهر روحانی دین خود بودند اما تفاوت بین آنها از زمین تا آسمان بود.

 

عرفان حقیقی در شناخت عقلی و قلبی قرآن و کلام

معصومان علیهم السلام خصوصاً نهج البلاغه امیرمومنان علیه السلام

محقق می شود و کسی که به غیر از اندیشه و کلام معصومان علیهم السلام

عمل نماید به سمت سعادت در دنیا و آخرت نزدیک نشده است .

 

 

استاد و پدرجسمانی و روحانی آیت الله علامه حاج سید

بحرالعلوم میردامادی قدس سره فرمودند : استاد ما مرحوم

آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی  و آیت الله حاج آقا رحیم ارباب قدس سرهما

که از مجتهدان و حکیمان و عارفان بزرگ شیعه می باشند

ما را با نهج البلاغه امیرمومنان علیه السلام به حدی آشنا

ساختند که دیگر با آن کتاب شریف نیازی به هیچ مکتب و

تفکر دیگری نداشتیم چرا که نهج البلاغه آن حضرت ، کوثر خداوند است.

 

استاد و پدرجسمانی و روحانی آیت الله علامه حاج سید

بحرالعلوم میردامادی قدس سره فرمودند : استاد ما مرحوم

آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی  و آیت الله حاج آقا

رحیم ارباب قدس سرهما که از مجتهدان و حکیمان و

عارفان بزرگ شیعه می باشند در آشنا سازی ما با نهج

البلاغه روش استاد خویش علامه جهانگیرخان قشقایی را

عمل می نمودند و آن روش ، روش تطبیقی نهج البلاغه با

قرآن و روایات معصومان و قواعد حکمی و عرفانی بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0:00
0:00