قسمت اول – شرح کوتاه کتاب رساله سیر و سلوک علامه حاج سید بحرالعلوم میردامادی قدس سره

 

 

شرح کوتاه رساله سیر و سلوک عارف حکیم و مفسر فقیه آیت

الله علامه حاج سیدبحرالعلوم میردامادی قدس سره به بیان

استاد حجۀ الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدحسین بحرالعلوم میردامادی

 

کتاب سیر و سلوک : ص۳
شناسایی و معرفت حق تعالی باعث می شود انسان ؛ تکامل

یافته و در شمار مومنین در آید .

شرح : فرق مومن و مسلمان آن است که مسلمان به توحید و

نبوت شهادت می دهد و مومن کسی است که به ولایت

شهادت می دهد و با توجه به جمله فوق ، نتیجه می گیریم

که معرفت حق تعالی از ولایت امیرالمومنین علیه السلام

امکان پذیر است و لاغیر.

 

۲-متن کتاب سیر و سلوک ص۴ :یکی از طرق خداشناسی ،

طریق برهان و استدلال است

که آیاتی از قرآن کریم بر این راه دلالت دارد.

شرح : عقل گرایان در مقابل حس گرایان و سفسطه گراها

بپاخواستند و مبانی دینی خصوصاً توحید و امامت و نبوت و

معاد را با برهان عقلی که صغری و کبرای آن عقلی است

و به نام فلسفه و حکمت مشهور است اثبات کرده اند.

 

۳-اگر صغری و کبرای استدلال عقلی است به آن روش

فلسفی و حِکَمی گویند و اگر یکی از آنها عقلی و دیگری

قرآن یا حدیثی باشد به آن روش کلامی گویند و شخصیت هایی

نظیر علامه خواجه نصیر و علامه میرداماد و علامه حلی و

… با این دو روش عقل گرایی دینی را تحکیم نمودند.

ادامه شرح صفحه۴ کتاب سیروسلوک آیت الله بحرالعلوم میردامادی قدس سره

۴-آن کسانی که با اندیشه های فلسفی و حکمی و همچنین

کلامی عالمان شیعه به مبارزه برخاسته و کل این روش را

زیر سوال می برند یا حس گرا هستند و یا روش اهل الحدیث

و حنبلی ها و حنفی ها و وهابیت را قبول کرده اند .

ادامه شرح صفحه۴ کتاب سیروسلوک آیت الله بحرالعلوم میردامادی قدس سره

 

۵-البته هیچگاه ما به معصوم بودن عقل گرایان معتقد نبوده ایم

و اصل مباحثه علمی از نقد و بررسی آراء همدیگر شروع می شود

اما بصورت کلی ، روش عقل گرایان و حکما را رد نمودن

بی عدالتی و بی اطلاعی محض است .

ادامه شرح صفحه۴ کتاب سیروسلوک آیت الله بحرالعلوم میردامادی قدس سره

 

۶-برای مردود دانستن اندیشه مشخص عقلی و فلسفی باید

مثل او استدلال عقلی آورد و بطور کل برای مردود دانستن

نظریه ای تا استدلال و دلیل محکم عقلی یا نقلی نیاوریم

هیچگاه عاقلان به ما رأی مثبتی نخواهند داد.

 

۷-آن کسانی که به اندیشه های عقلی و فلسفی بدون اقامه

دلیل یا با دلائل موهوم ایراد می گیرند یکی از علت هایش

آن است که قوه خیال آنان در تعقل آنها تأثیر داشته است و

البته قوه خیال در جای خود مورد قبول است نه در دخالت او در اندیشه عقلی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0:00
0:00