تقدیم با ارادت قلبی به پیامبر و اهل بیت طهارت خصوصا حضرت زهرة الزهرا و امام حسن مجتبی (علیهم السلام )

سروده «جلال سرمد» در وصف کربلا و حضرت سیدالشهداء و اصحاب آن حضرت علیهم السلام

سروده «جلال سرمد» در وصف کربلا و  حضرت سیدالشهداء و اصحاب آن حضرت علیهم السلام به استقبال از مثنوی فاضل ارجمند جناب کربلایی مجید سرتاج –از حقیر فقیر و مفتخر به نوکری و روضه خوانی شاه مظلومان علیه السلام ، سید محمد حسین بحرالعلوم میردامادی متخلص به «حیرت و شیون»سروده در سال ۱۳۸۲

کربلا گفتیم و عشق آغاز شد
خون دل با دیده ها دمساز شد

باز این دل ناله را از سر گرفت
آتشی در خرمن جان در گرفت

گفتمش برگو چه‌می‌خواهی زمن
کاین چنین نی می زنی در نای من

گفت با درد و غم و رنج و بلا
کربلا یا کربلا یا کربلا

کربلا یعنی غروب ماه عشق
پس طلوع او به بازار دمشق

کربلا با ربنا شد هم عدد (۱)
یا حسین ای شاه مظلومان مدد

کربلا ای سرزمین احمدی
برگزیده از جلال سرمدی

کربلا ای بهترین آرام دل
ای خیال روی خوبت دام دل

کربلا مرات شاه ذوالجمال
کربلا شد قتلگاه ذوالجلال

کربلا را زائرش (ماء وجود) (۲)
خاک آن تاج سر اهل شهود

کربلا ای بهترین جانان دل
خاک کویت چیست اطمینان دل

کربلا مدیون « لولاک » توائیم
شرمسار « ما عرفناک » توائیم

کربلا ای برترین ناموس عشق
کربلا ای بهترین قاموس عشق

کربلا ای وادی شور و خروش
مست از غوغای اسمت اوج هوش

کربلا یعنی حسین سر جدا
کربـــــــلا یعنی غم آل عبا

کربلا ای برترین میخانه ها
عکس روی دوست در پیمانه ها

کربلا من عاشق جام توأم
واله و شیدای آن نام توأم

کربلا میخانه و خمخانه ای
الله الله تو خدای باده ای

کربلا ای میگساران را شراب
ساقی بزمت بود طفل رباب

اصغرا ای ساقی بزم الست
دستگیری‌کن‌که(حیرت)گشته مست

اصغرا ای بهترین ساقی حق
مطلع انوار اشراقی حق

کربلا ای بهترین مرات حق
بی تو مهجوریم ما از ذات حق

کربلا ای بهترین معنای عشق
بی تو خاموشم من از غوغای عشق

آمدم با جام تو لب تر کنم
جامه ی عشق تو را در بر کنم

کربلا از هر چه گویم برتری
کربلا بر کعبه هم تاج سری

کربلا در تو خدا را دیده ام
زین سبب من بنده ی بگزیده ام

چیستی تو ؟ سرِّ هر بود و نبود

ای تو اقیانوس دریای وجود

کربلا ای حیرت آئینه ها
بی تو می ماند سخن در سینه ها

با تو دست بغض من‌رو می‌شود
چشمه ی چشمم سخن گو می شود

با تو باید در عطش بیتوته کرد
از حسینت گفت و دل را سوته کرد

کربلا ای جبرئیل جان ما
کن نگاهی بر دل حیران ما

ای رسول حق پرستی کربلا
بهترین معنای هستی کربلا

قلب مـن از عشق تو گردیده پُر
کربلا ای کعبه ی آمال حُر

کربلا ای نور ذات زهروی
کربلا ای بارگاه مهــــدوی (۳)

زهره ی زهرا تو را گریان شده
قلب او در ماتمت بریان شده

زهره ی زهــرا که باشد زائرت
باشد او اندر بلاها ناظـــرت

زهره ی زهرا که سرّ ایزد است
آن جمـــالی را که نور سرمد است

در حریمت اشکبار و دل غمین
دل کباب و سینه بــــریان و حزین

یاحسین آمد دل پرغم به جوش
غرق‌شد در وی حواس‌وعقل‌و هوش

«چشمه‌چون‌از کوی‌تونامی شنید
اشک شد و زدیده سنـگی چکید»

هر چه بادا باد گفتم راز دل
بیــش از این پنهان نشد آواز دل

ربنا یا ربنا یا ربنا
دفن کن جسم مـــــرا در کربلا

ای خدا بگمار قومی روحمند
تا کــــه (شیون) را به سوی او برند

بس کن ای(حیرت)مگو از کربلا
فاخلع نعلیک انک تأتی طوی  (۴)
🌹🌴سروده در سال ۱۳۸۲


۱ – کربلا عدد ابجد آن با ربنا مساوی است=۲۵۳ و واژه هایی همچون مکان لامکان / انسان کامل / مفهوم امام / رحمۀ / جمع علم / الکبیر / الله القیوم / با این عدد مطابق است و شرح این مفاهیم را در کتاب علم الحروف و الاعداد از دیدگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام آورده ایم .

۲- ماء وجود به حضرت زهره زهرا مطهره (علیها السلام) اشاره دارد که عدد ابجدی ماء وجود با ام ابیها که از القاب آن بانوی بزرگ است مساوی است =۶۰ که این دوهم با عدد زبر و بینه « سین » مساوی است =۶۰ لذا عدد و حرف « سین » معتدل ترین اعداد و حروف است و اشاره به اعتدال حضرت محمد و آل محمد علیهم السلام دارد که اعتدال بخشِ عالم هستی می باشند لذا در قرآن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به «یس » شده است و همچنین در سوره صافات ۱۳۰ آمده است : « سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ » و در روایات شیعی قرائت « آل یس » شده است و اشاره به حضرات اهل بیت طهارت علیهم السلام دارد .

۳- کربلا از این جهت بارگاه حضرت مهدی (علیه السلام) است که هر شب جمعه به زیارت جد مظلومشان مشرف می شوند و همچنین در روایات آمده است آنگاه که حضرت سیدالشهداء علیه السلام رجعت می فرمایند و حضرت مهدی علیه السلام بعد از تشکیل دولت کریمه ی مهدویه شهید می گردند ، قبر مطهرِ حضرت سیدالشهداء علیه السلام جایگاه دفن بدن مطهر حضرت مهدی علیه السلام خواهد شد و توضیح این مطالب را در احادیث رجعت پیگیری بنمایید .

۴- اشاره به آیه قرآن دارد که در ورود حضرت موسی (علیه السلام) به وادی ایمن ندا آمد : « فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» یعنی : ای موسی کفشهای خود را بیرون آور که اینجا مکان مقدسی می باشد و در روایات متعددی آمده است که آن وادی مقدس کربلا می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *