از خصوصیت عارف نمایان و صوفیان دکاندار و مدعیان
عرفان های نوظهور آن است که نسبت به عمل به شرع
مقدس و احکام فقهی بی اعتنا هستند و حرام و حلال و
حجاب و حیا و عفت و غیرت در رفتار آنان دیده نمی شود
بلکه عمل به شریعت را حجاب شیطانی و مانع سلوک می دانند .
یکی دیگر از خصوصیت های عرفان علوی در مقام عمل
آن است که انسان عارف نسبت به زیردستان و کارمندان
خود ، مهربان و عادل بلکه ایثارگر است چنانچه در کتاب
« عوالی اللئالی » ج۱ص۲۵۶ آمده است که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله
فرمودند : « به زیردستان و کارمندان خود همان غذایی را
بدهید که خودتان می خورید و همان لباسی را بپوشانید که
خودتان می پوشید و به آنها کاری که طاقتش را ندارند
تحمیل نکنید و هر کس به آنها ظلم کند من ، دشمن او
هستم و خداوند از او انتقام خواهد گرفت.
یکی دیگر از خصوصیت های عرفان علوی در مقام عمل
آن است که انسان عارف نسبت به همسر خویش با مهر و
محبت است چنانچه به نقل « عوالی اللئالی » ج۱ص۲۵۶
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « نسبت به
همسر خود اگر مهربان نباشید و مهریه آنان را پرداخت
نکنید و حقوق آنان را ضایع سازید در زمره مسلمانان و
مومنان محسوب نمی شوید.
انسانی که شاکله وجودی خود را با عرفان و حکمت اهل بیت علیهم السلام
و قرآن ساخته است آنگاه که از هوش رفته و در حال به
هوش آمدن است باطن خویش را هویدا کرده و بدون آنکه
بتوان نقش بازی کند مشغول ذکر خدا و بیان مطالب عارفانه و
حکیمانه است و معلوم می شود که شاکله و ملکه وجودی
او به نور اهل بیت علیهم السلام نورانی می باشد.
استاد و پدرجسمانی و روحانی آیت الله علامه حاج سید
بحرالعلوم میردامادی قدس سره فرمودند که عالم بزرگ
آیت الله سید محمدهادی میلانی را پروفسور برلون
اروپایی جراحی نمود و آن دکتر جراح گفت : ایشان در
حال به هوش آمدن دعای ابوحمزه ثمالی و همچنین آیات
قرآن را تلاوت می کرد و من فهمیدم که دین او دین حق
است که شاکله وجودی اورا به ذکر خداوند نورانی ساخته
و در آن زمان آن دکتر جراح شیعه شد و در مشهدالرضا علیه السلام
از دنیا رفت و به خاک سپرده شد. شماره اول
شماره دوم
پرفسور برلون در ادامه سخن خویش می گوید : زمانی
اسقف کلیسای « کانتر بری » را جراحی کردم و او در
حال بهوش آمدن کلمات زشت و ترانه های کوچه بازاری
و الفاظ رکیک بر زبانش جاری می شد ولی
آیت الله سیدمحمدهادی میلانی در حال بهوش آمدن ذکر
خداوند بر زبان جاری می نمود و حال آنکه هر دو به
ظاهر روحانی دین خود بودند اما تفاوت بین آنها از زمین تا آسمان بود.
عرفان حقیقی در شناخت عقلی و قلبی قرآن و کلام
معصومان علیهم السلام خصوصاً نهج البلاغه امیرمومنان علیه السلام
محقق می شود و کسی که به غیر از اندیشه و کلام معصومان علیهم السلام
عمل نماید به سمت سعادت در دنیا و آخرت نزدیک نشده است .
استاد و پدرجسمانی و روحانی آیت الله علامه حاج سید
بحرالعلوم میردامادی قدس سره فرمودند : استاد ما مرحوم
آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی و آیت الله حاج آقا رحیم ارباب قدس سرهما
که از مجتهدان و حکیمان و عارفان بزرگ شیعه می باشند
ما را با نهج البلاغه امیرمومنان علیه السلام به حدی آشنا
ساختند که دیگر با آن کتاب شریف نیازی به هیچ مکتب و
تفکر دیگری نداشتیم چرا که نهج البلاغه آن حضرت ، کوثر خداوند است.
استاد و پدرجسمانی و روحانی آیت الله علامه حاج سید
بحرالعلوم میردامادی قدس سره فرمودند : استاد ما مرحوم
آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی و آیت الله حاج آقا
رحیم ارباب قدس سرهما که از مجتهدان و حکیمان و
عارفان بزرگ شیعه می باشند در آشنا سازی ما با نهج
البلاغه روش استاد خویش علامه جهانگیرخان قشقایی را
عمل می نمودند و آن روش ، روش تطبیقی نهج البلاغه با
قرآن و روایات معصومان و قواعد حکمی و عرفانی بود.