تقدیم با ارادت قلبی به پیامبر و اهل بیت طهارت خصوصا حضرت زهرة الزهرا و امام حسن مجتبی (علیهم السلام )

امامت و ولایت ىر آینه علم الحروف و الاعداد (بخش اول)

قسمت اول

کتاب اسرار حروف و اعداد از دیدگاه قرآن و عترت از تألیفات استاد محقق و خطیب حسینی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد حسین بحرالعلوم میردامادی می باشد و در آینده از این کتاب استفاده خواهیم نمود.اما در این قسمت به عنوان حسن مطلع سایت در افتتاح وب سایت آیت الله بحرالعلوم میردامادی ، بر آن شدیم از کتاب «صهبای کوثر» در بخش اشراق ۲۶ صفحه ۳۷۸به بعد درباره اسرار حروف و اعداد صحبت نموده در این جا قسمتهایی را منعکس نماییم.

لازم به ذکر است برای اسرار حروف و اعداد از دیدگاه قرآن و عترت و تمایز آن از بیگانگان و حروفیه وغیره مطالب بررسی خواهد شد.

ارتباط فاطر و فاطمه در عوالم ریاضیات و اعداد و حروف

در این مباحث ثابت است که حرف وسط هر کلمه ای قطب و محور اوست و حرف وسط این دو کلمه‌ی « فطر و فطم » ط می باشد.

قبل از ادامه بحث لازم می‌دانیم به این نکته تصریح کنیم که منظور ما از این مباحث آن جنبه ای نیست که فرقه‌های حروفیه و باطنیه از آن اراده می‌کنند همان فرقه‌هایی که به تأویل گرایی افراطی در احکام دین و اعتقادات و…معتقدند [i]بلکه به همان مقدار از این علم استفاده می‌کنیم که کاشف معارف معصومین است و در کتاب‌های حدیثی و علمی شیعه همانند «معانی الاخبار» و «توحید» شیخ المحدثین جناب صدوق و کتب محدث حکیم جناب فیض کاشانی و کتب عالم رجالی و فقیه و حکیم شیعی جناب میرداماد مثل کتاب «جذوات» از آن بحث به میان آمده وروایات زیادی در تأیید آن نقل شده است.و معیار آنرا ما در کتابی مفصل به نام« تجلی معصومین در حروف و اعداد»  تألیف نموده‌ایم و آن کتابی است که بعد از بیان مقدمات،به شرح صدها  بلکه هزاران واژه و جمله‌ی دینی، قرآنی و حدیثی پرداخته و ارتباط آن را از ناحیه‌ی حروف و اعداد با حضرات معصومین علیهم السلام اثبات نموده است.و ما بعنوان نمونه در کتاب «شریعه خرد و شط شعور اشراقی»و کتاب «ولیجه کیست؟» به نقل تعدادی از آن پرداخته‌ایم و در این کتاب هم، استفاده خواهیم نمود.البته در آن کتاب از کیفیت افراطی و باطل فرقه‌های انحرافی همانند حروفیه و صوفیه ضالّه و مضلّه و باطنیه‌ی اسماعیلیه همچنین از نحوه‌ی صحیح استفاده از این روش از دیدگاه حضرات معصومین سخن، فراوان به میان آمده است.[ii]

 

و لازم به ذکر است روایات در باب حروف ابجد و ارتباط آنها با اعداد فراوان است و آن روایات عمدتاً در شرح حروف مقطعه قرانی و رموز حدیثی معصومین و احادیث مُهر النبوه است که ما در همان کتاب از کتب معتبره‌ی شیعه نموده‌ایم.

برگشت به مطلب اصلی

پس محور در واژه‌ی فطر و فطم، طاء می باشد و از جهتی هم وقتی در اسماء حضرات معصومین : دقت کنیم، در هیچ یک از این اسماء نورانی، حرف طاء وجود ندارد الا نامهای نورانی و مقدس طاهره، طیبه، مطهره، فاطمه، و همچنین هیچ اسمی وجود ندارد از اسماء معصومین علیهم السلام که طاء در وسط آن اسم باشد الا«فاطمه»و طاء در فاطمه، بمنزله ی قلب و قطب آن اسم است و قطب فاطمه، طاء‌ است همانطور که قطبِ کلمه‌ی  قطب هم طاء می باشد و این مطلب مؤید بحث مذکور در این کتاب است که اثبات نمودیم که حضرت زهراعلیهاالسلام قطبِ قطبِ اقطاب هستی است و نام فاطمه بیانگر طهارت آن بانوی هستی است  چنانچه در روایات آمده است:‌ « اِنَّما سمّیت فاطمه فاطمه لانّها فطمت من الطمث (من الشر) ».[iii]

و حرف ط رمز طهارت و بیانگر قطبیت و محوریت طهارت در صفات شاخصه و اسماء‌ زیبای حضرت زهره الزهرا علیهاالسلام می‌باشد چنانچه در اسماء و القاب ایشان اگر دقت کنید به وجه اشتراکی معنای طهارت در همه آنها پی خواهید برد.

عدد ط، ۹ است و عدد ۹ بعنوان محور طهارت در عدد است و این عدد در بعضی از فروعات فقهی و مطالب اخلاقی و اعتقادی و اجتماعی، از طرف خدای متعال لحاظ شده و ظاهرا اشاره به رمز طهارت و ارتباط آن با حضرت زهره الزهرا علیهاالسلام دارد مثلا :‌

۱-زکات دادن باعث تطهیر مال از سهم فقرا می شود و هدف زکات طهارت در ثروت است که در فقه اهل بیت: به ۹ چیز تعلق دارد.

۲- هدف از روزه رسیدن به تقوا و طهارت روح است و مبطلات این طهارت (روزه) ۹ چیز است.

۳- حداقل بلوغ انسان از دیدگاه شرعی ۹ سال است و به این معنا است که از سن ۹ سالگی انسان باید مواظب طهارت قلبی و فطری و طینت خود و عصمت خدادادی باشد و تمام قواهای منفی در کار هستند که این طهارت را از انسان بگیرند و خداوند حداقل در ۹ سالگی، انسان را لایق امر و نهی خود قرار داده او را لایق خطابات خود نموده است و این شرافت برای زنان زودتر از مردان است و بنظر می رسد که به طفیلی صاحب عدد ۹ حضرت زهرا علیهاالسلام این فضیلت را خداوند به زنان داده است.

پس وای به کسی که با گناهان، خود را از این شرافت و لیاقت حذف کند.(لازم به ذکر است که جمیع مخالفین مکتب عطرت طاهرین و قرآن مبین، سارقانی هستند که از محاسنِ مطالبِ علمی و معنوی این مکتب به نفع آیین گمراه کننده‌ی خود، سرقت کرده و آن مطالب حق را به نام خود به جامعه ارائه میدهند و با آن مطالب حق استفاده ی منفی مینمایند «کلمهحقّ یرادُ بها الباطل» مثل فرقه‌های یهود، باطنیه، صوفیه‌ی ضاّله، بهائیت و بابیّت.

نمونه‌ی این ادعا سوء استفاده از علوم مرموزه و مخفیه و اعداد و حروف که مورد عنایت قرآن و روایات و علمای شیعه بوده و از آن‌ها در راه انحراف و ترویج مکتب خود توسط قوم یهود گمراه و شاخه‌های فرعی آن یعنی بهائیت و بابیت ضاله و تصوف مضله استفاده‌ی مخرب شده است نظیر عدد ۹ و ۱۸ و۱۹ و۴۰ و….. و  همچنین سوء استفاده از رموز حروف مقطعه‌ی قرآن و ختومات و اوراد و….و اگر چه آنان عاجز از این سوءاستفاده درباره‌ی قرآن کریم و کلام معصومین می‌باشند.«یُرِیدُونَ لِیُطْفِئواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکَافِرُون»[iv]

لذا خوانندگان محترم  باید به این نکته، دقت بیشتر فرمایند که وقتی با این  مباحث در روایات و کتب علمای شیعه برخورد نمودند ضمن میزان قرار دادن سخنان معصوم با آن مباحث، از سوءظن و هر گونه تهمتی نسبت به آن علما پرهیز کنند. البته مکتب شیعه براساس برهان های عقلانی و آیات و روایات جهت اثبات عقائد خود به میدان بحث آمده است و اینگونه مباحث مذکور در عالَم اثبات، قرینه و موید می باشد هرچند در عالَم ثبوت به دلیل انتسابش به نفس الامر که همانا قلب مطهر معصوم است دارای اهمیت ویژه‌ای است و ما در این کتاب فقط  به عنوان قرینه از این مباحث استفاده می کنیم.

اسماء الله که بیانگر عظمت نامحدود الهی با محوریت طهارت می‌باشند از جهتی ۹۹ عدد است که جمع رقمی آن ۱۸ و جمع رقمی ۱۸، عدد ۹ می باشد.

– لیالی قدر بین روزهای نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم، محتمل است و معصوم علیه السلام هم برای هر سه شب حکمی بیان فرموده است:

 

« قال ابوعبدالله علیه السلام : التقدیر فی تسعه عشر و الابرام فی الیله احدی و عشرین و الامضاء فی لیله ثلثه و عشرین. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند : تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان مشخص می‌شود و در شب بیست و یکم محکم می گردد و در شب بیست و سوم امضاء می شود.»[v]

و این اعمالِ مخصوصه‌ی شبهای قدر، برای رسیدن انسان به طهارت قلبی و تجلی انوار علوی و فاطمی در آن می‌باشد.

جمع ۱۹ و۲۱ و ۲۳ مساوی با۶۳ می باشد و جمع رقمی ۶۳، ۹ می‌باشد و بدین وسیله ارتباطش را با مقام صاحب ۹، یعنی حضرت زهره الزهرا علیهاالسلام مشخص می‌شود چنانچه با روایات متعدد دراین کتاب، ارتباط شبهای قدر با حضرت را بیان کردیم.

حتی اگر، احتمالِ شب ۲۷ رمضان را بعنوان شب قدر محتمل پذیرفتید باز هم بوسیله‌ی جمع رقمی ۲۷، به ۹ خواهید رسید.و حتی اگر ۶۳ را جمع دو سویه کردیم، یعنی ۶۳ را با عکس آن که ۳۶ است جمع نمودیم،۹۹ می‌شود که به اسماء الله اشاره دارد و جمع رقمی ۹۹،۱۸ و جمع رقمی۱۸، ۹ می‌گردد و اگرعدد ۲۷ نیز با عکس خود که ۷۲ است جمع گردد،۹۹ شده و او نیز به اسماء الله اشاره دارد.و جمع رقمی او نیز به ۹ می‌انجامد.

– عمر مبارک حضرت مادر علیهاالسلام، ۱۸ سال است و آن هم بالسویه ۹ سال در بیت النبوه، امّ و ریشه و قطب و محور و ۹ سال در بیت الامامه، به عنوان پشتوانه ی این دو مقام بودند و جمع رقمی ۱۸ هم به ۹ برمی گردد.

– عدد « فاطمه » ۱۳۵، است و جمع رقمی ۱۳۵، ۹ می باشد.حال اگر عدد ۹ را به ۱۳۵ اضافه کنیم و حاصل جمع را، جمع رقمی نماییم، باز حاصل آن ۹ خواهد شد و این حالت در سیر صعودی ادامه خواهد داشت  :

۹=۱۴۴=۹+۱۳۵ 

  9=153=9+144 

……۹=۱۶۲=۹+۱۵۳

و همچنین اگر عدد ۹را از ۱۳۵ کسر نمایید، جمع رقمیِ  حاصل کسر، ۹ خواهد بود تا آن جا که در سیر نزولی، کسرمان به ۹ ختم گردد:

۹=۱۲۶=۹-۱۳۵

۹=۱۱۷=۹-۱۲۶

…..۹=۱۰۸=۹-۱۱۷ 

-افلاک نه گانه و فلک نهم بنام فلک غیر مُکوکَب و اطلس و ارتباط آن با فلک ثالث بنام زهره و ناهید و آناهیتا و ارتباط آن با مبحث ما، طولانی است و ما در کتاب « زهره تابان… » آنرا بر اساس فلکیات بطلمیوسی و تطبیق با مباحث ستاره‌شناسی کپرنیکی توضیح دادیم و از مباحث استاد ربانی جناب ابهری که در دهه‌ی هشتاد از ایشان بهره‌مند شدیم، در این مبحث استفاده نمودیم.

-نماز عید فطر دارای ۹ قنوت است و این مطلب رابطه‌ی فطر را با حضرت زهرا علیهاالسلام تحکیم می بخشد همانطور که محتوای دعای قنوت این نماز نیز اشاره به این حقیقت دارد.

– اسماء حضرت فاطمه علیهاالسلام از طرف خداوند ۹ عدد و القاب ایشان عدد است و جمع رقمی ۵۴ هم،۹ می‌باشد و جمع ۹، با ۵۴ نیز، ۶۳می‌شود که حاصل جمع رقمی ۶۳ نیز،۹ می‌باشد.

– ماه مبارک رمضان که مرتبط با حضرت زهرا علیهاالسلام است ماهِ نهم قمری است.

این عناوین به عنوان نمونه ذکر گردید و سریان عدد ۹ در امور تشریعی و تکوینی خلقت بیشتر از امور مذکور است.


[i] -درباره فرقه ی باطنیه تحقیقات متعددی توسط علمای شیعه و غیر شیعه  شده است و یکی از آن کتابهایی که میتوان نام برد کتاب«فضائح الباطنیه» از ابی حامد غزالی است که محمد علی قطب بر آن مقدمه نگاشته و در بیروت چاپ شده است و در این کتاب متأسفانه هر نوع تأویل گرایی اگرچه ممدوح از طرف امامان معصوم نیز باشد مورد انتقاد وارد شده و همچنین به مبحث عصمت امام نیز انتقاد شده است و خلاصه اینکه در این کتاب هم ایرادات صحیح به این فرقه ی انحرافی وارد شده و هم به مکتب شیعه اثنی عشری با تأویل گرایی ممدوح بی حرمتی شده است.و در کتاب های محی الدین عربی نیز می‌توان به این نوع افراط گرایی در تأویل که مورد رضایت قرآن و عترت نیست برخورد نمود.

[ii] – و البته مخفی نماند که این مجموعه در علم الحروف و الاعداد محصول مباحثات با اساتیدی چون جناب آقای محمد رضا خزایی و جناب ابهری و انصاری مهیاری می باشد. و البته استاد خزائی در این امر حقی اعظم دارند.

[iii] – بحار الأنوار، ج‏۴۳،ص:۱۴ و ص:۱۶

[iv] -آیه ۸ سوره‌ی صف

[v]– جامع الاحادیث، ۹/۴۴، ح ۸۴

پایان بخش اول

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *